کد مطلب:38687
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:18
گاهي كه در حضور فردي سُنّي يا علي مي گوييم، مي پرسند چرا يا خدا نمي گوييد، در صورتي كه علي(ع) بندة خدا است. لطفاً بفرماييد ريشة يا علي گفتن چيست؟
كساني كه يا علي مي گويند (غير از افرادي كه علي را خدا مي دانند و بدين وسيله كافر شده اند) يا الله هم مي گويند، بلكه همواره يا الله مي گويند و فقط گاهي يا علي مي گويند.
يا علي گفتن نوعي توسل به حضرت است، يعني گويندة يا علي حضرت را وسيله و تشفيع درگاه خداوند قرار مي دهد كه خدا به خاطر آبرويي كه علي(ع) دارد، به شخص كمك كند و ياور وي شود. توسل به آبرومندانِ درگاه الهي اشكال ندارد و ريشه آن قرآن كريم است: يا أيّها الّذين آمنوا اتّقوا الله وابتغو اليه الوسيله و جاهدوا في سبيل الله؛(1) اي افراد با ايمان، تقواي الهي داشته باشيد و براي تقرب به او وسيله اي جستجو كنيد و در راه وي جهاد كنيد. بايد توجه كرد كه وسيله به معناي تقرّب نيست، بلكه چيزي است كه ماية نزديكي به خدا مي گردد. يكي از وسايلي كه ماية تقرب مي گردد، جهاد در راه خدا است كه در آيه ذكر شده است. در عين حال مي تواند چيزهاي ديگر نيز وسيلة تقرب باشد، مانند نماز و روزه و ترك گناه و ... خداوند به حضرت موسي(ع) فرمود: اي موسي، هيچ عامل و وسيله اي براي نزديكي قرب جويندگان به من مانند دوري از گناه نيست.(2)
گاهي خداوند افرادي را واسطة فيض خود قرار مي دهد، يعني به وسيلة آنان فيض و رحتمش را به ديگران مي رساند، مثلاً پيامبر را وسيله قرار مي دهد، تا بندگانش را بيامرزد.
قرآن كريم به كساني كه گناه كرده اند، فرمان مي دهد سراغ پيامبر روند و توسط ايشان طلب مغفرت كنند و پيامبر براي آنان طلب آمرزش كند و نيز نويد مي بخشد در اين موقع خدا را توبه پذير و رحيم خواهند يافت.(3) بنابراين افراد با يا علي گفتن آن حضرت را به كمك و ياري مي طلبند تا خداوند به وجاهت و آبروي حضرت خواستة آنان را فراهم كند، وگرنه مي دانند كه همه چيز به دست خداوند است و هيچ كس از خود چيزي ندارد، مگر اين كه خداوند به او بدهد. اگر حضرت عيسي مرده زنده مي كند، از خودش چيزي ندارد، بلكه با تأييد و اذن الهي كارش را انجام مي دهد، و ديگران هم همين طور هستند.
جهت آگاهي بيشتر به كتاب آئين وهابيت نوشتة آيت الله سبحاني مراجعه فرماييد.
پي نوشت ها:
1. مائده (5) آية 35.
2. اصول كافي، ج 2، ص 80.
3. نساء (4) آية 64.
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.